Inside My Brain, Nothing Much

Tuesday, November 03, 2009

Surat dari anak

aku terbaca ni dalam internet dan tiba2 aku rasa sebak...


Assalamualaikum. ...


Mak.....
Terlalu bosan rasanya
duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya
baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak
tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak
kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak
dah tau mak nak pergi jauh..... nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan
dunia fana ni..... mak macam dah sedia..... Seminggu sebelum tu.....mak dah
menganyam tikar mengkuang 3 helai..... Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar
tuu.... tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu..... pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .....
kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang
telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan... Pastu mak
sapu sampah sekeliling rumah bersih2.... pastu mak jemur karpet-karpet. .. pastu
mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong.. rupanya kat situ
jenazah mak diletakkan.. paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan
barang kemas mak.. ada kat dalam almari..... ada kat dalam dalam beg..... ada
dalam ASB..... ada kat dalam Tabung Haji.. mak cakap tak berapa cukup
lagi.... ada kat dalam gulung tikar..... masa tu mak perasan takk..?? kiter
gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter kata mak ni memang
pesenn lama laaa... mak cuma gelak jer... eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak..... Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang
kat kampong semua dah pujuk..... mak tetap takmau pi hospital.... . dan cuma
tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. Mak kata mak takmau duduk dalam
hospital.... tapi kiter berkeras juga pujukk.. nanti di hospital ada
doktor...ada ubat untuk mak.. kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut
jer.. Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil.. tak salah, anak mak yang
ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin
teruk.... mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitkami adik beradik
sepakat hantar juga mak ke hospital.... .. Mak..... amponkan kami semua... kami
nak mak sehat... kami sayang mak... kami tak mau mak sakit... kami terpaksa juga
hantar mak ke hospital.... ampon kan kami yer mak.... Mak..... Malam itu abang
bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta
kiter... Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli
kereta.... Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt.. kiter jawab pula...kalau tak
cukup, mak kan banyak duit... mak gelak ajerr..... Lepas tu bila kereta kiter
sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. ... Dan kiter masih ingat lagi...bila
kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor..... Punya la kiter takut...kiter
warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak..... Bila balik sahaja
kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj..... Tapi mak perasan juga
bumper depan kemek...mak tanya kenapa...? Selamba jerr kiter jawab terlangar
pokok bunga..... Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan
kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar... mak, kiter menipu mak
kan ...ampon kan kiter.... Mak..... Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006 Bila tiba aja kat
hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih..... mak mesti nampak
kiter jatuh terduduk di lantai hospital... Mesti mak nampak abang cium dahi
mak..... Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak.... Mesti mak nampak adik
terduduk kat kerusi kat sudut itu... mesti mak nampak semua tu kann...kann.
.kannn Mak tau tak.... Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu
dalam keadaan separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... jalan di depan terasa makin
kelam..... airmata dah tak mampu di tahan.... Masa tu seandainya apa-apa terjadi
di jalan itu kiter rela... Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... di
sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati
ini..... Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar
suasananya.. ..... terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. .... Mak..... Kiter masih
ingat lagi... Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak... Jam 11.00 pagi mak
di mandi kan .... Anak2 mak yang pangku masa mak mandi.... Mak mesti rasa betapa
lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak..... Kiter gosok kaki mak perlahan
lahan..... Mak perasan tak...? Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter..... Dia
kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan
nangis ya.." Bila makcik tu kata gitu... lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter
kawal supaya tak menitik atas mak.... Mak..... Sampai takat ini surat ni kiter
tulis..... kiter nangis ni..... Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi..... kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter
sedih...kiter rindu kat mak..! Takpa la....nanti bila kita selesai sembanyang
subuh, kiter baca yassin untuk mak... mak tunggu ya..!Mak.. Sebelum muka mak di
tutup buat selamanya... . Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak
buat kali terakhir.... Semua orang kata mak seolah2 senyum aja... Mak rasa
tak....masa tu kiter sentuh dahi mak.... kiter rasa sejukkkk sangat dahi
makk..... Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya.... kiter tuliskan
kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... Airmata kiter tak boleh
tahan.... Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk
mak... tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.... Jam 12
tengahari mak diusung keluar dari rumah.... Akak pula dah terkulai dlm pelukan
makcik... badan akak terasa panas... makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah
perkuburan.. . Mak..... Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi... Begitu terasa
kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam
airmata... Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. .... entah kenapa biler kat bilik
kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...semakin kiter tenung terasa semakin
sayu...tangisan tak dapat dibendung... Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk
diri sendiri tapi tak juga reda... Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap
dengan mak.... anak mak yang ni dah tak betul kan ...?Dan akhirnya dalam sedu
sedan itu kiter telefon kampong... Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis
lagi...Puas la kakak memujuk kiter... Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa
lah untuk mak.." Dan akhirnya akak juga nangis..... Mak tau tak..di saat itu
kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.... Sampai sekarang
bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
Mak.... cukup la sampai sini dulu.... kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... selalunya, kiter yang bawak
mak naik motor kan .... kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... esok
kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula.... Mula2 kiter tak tau nak hantar
mana surat nih...pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..Kiter cuma
tau alamat ni aje... Takper yer mak...
kiter kasi orang lain baca... Kiter
stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu... akhir kata untuk mak, I LOVE
YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter... memberi seluruh
kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti.. sampai
kiter boleh rase naik kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..



Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil


surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati..selain
mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia , ia mampu menaikkan semangat kita
utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..
Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2( bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya
anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah.
Terima kasih saudara umar zahrawi kerana menghantar surat ini kepada Kami. Surat
ini saya bacakan ketika majlis penutup .... di Kolej Yayasan UEM suatu masa
dulu. Ramai yang menitiskan air mata ketika itu.

4 Comments:

At 11:14 AM, Blogger Konot said...

iskkk hang ni buat aku teriak la pagi2 kat ofis nie!!!

 
At 12:55 PM, Blogger JohnLabu said...

aku pun meleleh ayaq mata konot

 
At 1:05 PM, Blogger kirana nakia said...

sayunya aku baca..teringat kat mak aku la..huwaaaaaaaaaa...

 
At 2:47 AM, Blogger cerita dewasa said...

Keep up the good work!
Thanks for sharing.
cerita dewasa / cerita 17 tahun / cerita panas
cerita sex / cerita abg / cerita bokep / gambar bokep
abg hot / gambar hot / cerita horny / cerita hot

 

Post a Comment

<< Home